• "Solni detektywi"-wycieczka do Wieliczki

          • 21 kwietnia klasa 3b pojechała na wycieczkę do Wieliczki , gdzie w Muzeum Żup Krakowskich uczestniczyła w warsztatach „Solny detektyw”. Razem z przewodnikiem zjechaliśmy 135 m pod ziemię. Tam szliśmy podziemnymi korytarzami i podziwialiśmy jak wyglądało wnętrze kopalni. Dowiedzieliśmy się o pracy górników i zwierząt, jaki był sprzęt,  jakimi narzędziami pracowali. 

            Zwiedzanie ekspozycji było przeplatane ciekawymi opowieściami oraz różnymi zadaniami, które musieli wytropić i potem rozwiązać „solni detektywi” . Udało się rozwikłać wszystkie tajemnice. Na koniec czekała nas nagroda – kawałek solnej skały. Tak  zdobyta wiedza na długo zostanie  w pamięci.

          • Światowy Dzień Ziemi 2023

          • W ubiegłym tygodniu, 20 kwietnia obchodziliśmy w naszej szkole 53. Międzynarodowy Dzień Ziemi.

            Dzień Ziemi to święto, w trakcie którego promowane są postawy ekologiczne oraz zdrowy tryb życia. Obecnie co roku na całym Świecie podczas tego szczególnego dnia organizowane są różnego rodzaju warsztaty, szkolenia, festyny, przedstawienia oraz akcje obejmujące porządkowanie najbliższej okolicy.

            W ramach szkolnych obchodów tego ważnego dnia, nasi podopieczni mieli okazję uczestniczyć w akademii przygotowanej przez uczniów klasy 4c pod hasłem: "Pokaz mody ekologicznej". Na przygotowanym specjalnie na tę okazję wybiegu, zaprezentowane zostały stroje wykonane w całości lub częściowo z odpadów wtórnych.

            Wśród kreacji przygotowanych przez naszych uczniów znalazły się: sukienka wiosenna, sukienka wieczorowa, strój piłkarza, kostium Lorda Vadera, strój wędkarza, sukienka na dyskotekę, strój przeciwdeszczowy, sukienka ślubna oraz szkolny mundurek.

            Cały pokaz cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem widowni i dostarczył wszystkim uczestniczącym w nim osobom świetnej zabawy oraz niezapomnianych wrażeń. To, co było równie ważne, to fakt, że naszym aktorom udało się zwrócić uwagę całej społeczności szkolnej na najważniejsze potrzeby i zagrożenia związane z ochroną przyrody i środowiska naturalnego. Składamy serdeczne podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie naszej szkolnej akademii i na świętowanie kolejnych obchodów zapraszamy za rok :-)

          • MIĘDZYSZKOLNY KONKURS HUMANISTYCZNY „1, 2, 3 WIEDZĘ MASZ TY” POD PATRONATEM DZIELNICY XII

          • W czwartek 30 marca odbyło się podsumowanie Międzyszkolnego Konkursu Humanistycznego „1, 2, 3 wiedzę masz Ty” wraz z uroczystym rozdaniem dyplomów i nagród.

            W konkursie brały udział drużyny składające się z uczniów szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dzielnicy XII w Krakowie.

            Konkurs składał się z trzech etapów. Pierwszy polegał na wykonaniu przewodnika po Krakowie. W drugiej części drużyny rozwiązywały quiz o legendach krakowskich (klasy IV-VI) i o Krakowie w okresie renesansu (klasy VII–VIII). W ostatniej części konkursu uczestnicy napisali legendę związaną z wybranym miejscem w okolicy.

            Klasy IV-VI:

            I miejsce: Alicja Urban i Wojciech Baran

            II miejsce: Julia Sala i Emilia Nguyen

            Klasy VII-VIII:

            I miejsce: Wiktor Karcz i Bartosz Czarnecki

            II miejsce: Milena Jacak i Kacper Trybuła

                             Nina Jarosz i Marita Kowalczyk

            III miejsce: Joanna Pawłowska i Nadia Kowalówka

            Gratulujemy laureatom, wszystkim uczestnikom i ich opiekunom.

          • Klasy czwarte w Europejskim Centrum Bajki

          • W ubiegłym tygodniu, po przerwie świątecznej uczniowie klas czwartych udali się z wycieczką do Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie. Niezwykła podróż do świata fantazji i iluzji dostarczyła naszym podopiecznym nie tylko wspaniałej zabawy, ale również wielu ciekawych informacji na temat animacji, bajek, baśni oraz spektakli teatralnych.

            Pierwszym przystankiem na trasie wędrówki naszych uczniów była "Kraina Soria Moria" - interaktywna wystawa nawiązująca do skandynawskich tradycji bajarskich, łącząca świat baśni, legend i podań krajów Północy. Zadaniem naszych podopiecznych było rozwiązanie kilku zagadek i zdań nawiązujących do kultury krajów nordyckich. 

            Podczas pobytu w "Małym Teatrze" nasi uczniowie obejrzeli ciekawy spektakl lalkowy, oparty na motywach baśni Hansa Chrystiana Andersena pt. "Mała syrenka". Po jego zakończeniu wzięli udział w krótkiej prelekcji, podczas której mieli okazję poznać różne typy lalek oraz technik ich działania.

            W trakcie pobytu w "Krainie Baśni", nasi podopieczni zwiedzili unikalną ekspozycję, łącząca najnowsze zdobycze technik multimedialnych z tradycyjnymi eksponatami muzealnymi. Podczas zwiedzania przebyli kilka niezwykłych stref o niepowtarzalnym charakterze, takich jak: "Bajkowy Przedpokój", "Garderoba Czarów", "Mysia Dziura", "Pałacowy Korytarz", "Smocza Jama" czy "Czarodziejski Ogród".

            Ostatnim przystankiem na trasie naszej wędrówki był Park Edukacyjny "Akademia Bajki". W tym dwuhektarowym parku, każdy z naszych uczniów mógł znaleźć coś dla siebie. To tutaj atrakcji i wielu niezapomnianych przeżyć dostarczyły naszym podopiecznym m.in "Ogród Komiksu", "Grota Solna", "Park Legend", "Ogród Powieści" oraz "Ogród Bajek i Baśni".

          • Laureaci konkursu plastycznego „ Wielkanoc 2023 ”

          • Uczniowie klas 1 uczęszczający do świetlicy szkolnej wzięli udział w konkursie plastycznym pt. „Wielkanoc 2023 ”. Organizatorem konkursu był Dwór Czeczów- filiaCentrum Kultury Podgórza.

            Uczniowie mieli za zadanie wykonać dowolną techniką pracę plastyczną inspirowaną Świętami Wielkanocnymi (wielkanocna kartka, pisanka, palma, stroik, koszyczek, itp.) . Spośród wielu pięknych dzieł mali artyści Szkoły Podstawowej nr 123 zostali wyróżnieni. Dla laureatów został przygotowany uroczysty finał Konkursu i wręczenie nagród.
            W ramach finału Konkursu odbył się koncert pt. "Wiosenne przebudzenie" w wykonaniu
            zespołu Pieśniara.
            Wyróżnienie zdobyła uczennica klasy Ib  Zuzanna Kulig​​​​​​

            Wyróżnienie zdobyła uczennica klasy Ib Oliwia Migas

            Gratuluję i dziękuję za udział w konkursie wszystkim uczniom.

            Agnieszka Jasińska
            Joanna Matoga

          • Święta, święta biją dzwony....

          • W dniu 5 kwietnia odbył się w naszej szkole apel wielkanocny. Uczniowe zaprezentowali zwyczaje i przybliżyli symbolikę Świąt. Na koniec uczniowie klas zaśpiewali piosenkę „ Święta, Święta biją dzwony”.

          • Wyniki konkursu pt. "Wiosna na łące"

          • Z przyjemnością prezentujemy wyniki szkolnego konkursu dla klas I-III "Wiosna na łące"

            I miejsce - Amelia Jankowicz 2a

            II miejsce - Amelia Bochenek 2a

            III miejsce - Jakub Sikora 1a

            Wyróżnienia: Jakub Błaszczyk - 1b, Bartosz Madejczyk - 1a

            Wszystkim uczestnikom dziękujemy za piękne prace, a zwycięzcom gratulujemy !

            Organizatorzy: Wychowawcy Świetlicy Szkolnej

          • Zajęcia integracyjne w świetlicy

          • Dnia 30 marca 2023 roku w świetlicy odbyły się z integracyjne zajęcia wiosenno - świąteczne z udziałem rodziców. Dzieci rozwiązywały zagadki tematyczne oraz quiz świąteczny. Następnie  na kilku stanowiskach wykonaliśmy kurczaczki, zajączki oraz wspólny koszyczek Wielkanocny.

          • Klasy trzecie w Zalipiu

          • Dnia 4 kwietnia 2023 roku klasy 3a, 3b i 3c wybrały się na wycieczkę do Zalipia. Jest to niewielka wieś, położona w województwie małopolskim, niedaleko Tarnowa, która od dawna słynie z malowania domów w kwieciste wzory.

            Zwiedziliśmy zagrodę Felicji Curyłowej - obecnie oddział Muzeum Okręgowego, w której można podziwiać - obok malowanych ścian domu i zabudowań gospodarczych - przepięknie dekorowane wnętrze chaty. Dom artystki już za jej życia był licznie odwiedzany i przez lata stał się najważniejszym miejscem dla wszystkich zainteresowanych sztuką ludową. Obiekt został zachowany w identycznej postaci, jak za życia malarki.

            W Domu Malarek poznaliśmy ludową tradycję zdobienia zabudowań pięknymi kwiatami, oglądaliśmy wystawę zdjęć i podziwialiśmy kwiatowe ornamenty namalowane na ścianach. Obecnie w Zalipiu znajduje się około 20 ozdobionych domów. Każdego roku odbywa się tu konkurs na najładniej pomalowaną zagrodę.

            Dzieci wzięły udział w warsztatach wielkanocnych, podczas których malowały farbami tradycyjne zalipiańskie kwiaty oraz drewniane jajka świąteczne jak również ozdobiły roślinny bukiet kwiatami z bibuły.

            Kolejnym punktem wycieczki był spacer po Zalipiu i poszukiwanie, obserwowanie i podziwianie przepięknie pomalowanych domów. Na zakończenie dzieci skorzystały z pobliskiego placu zabaw na którym bawiły się i miło spędziły czas.

            Wycieczka była udana i wszyscy z uśmiechem wrócili szczęśliwie do Krakowa.

          • Warsztaty ceramiczne w klasie 1 c

          • Uczniowie klasy 1c uczestniczyli w warsztatach ceramicznych. Dzieci przygotowały pracę związaną ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi. Podejrzewamy, że zajączki będą piękną ozdobą wielkanocnych stołów. :)

          • 2 KWIETNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU 

          • Drugiego kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. 
            W tym czasie szkoły włączają się w akcję i organizują wydarzenia związane z tematyką autyzmu. Wszystkie działania zmierzają w kierunku poszerzania świadomości społecznej, zwiększają wiedzę i wspierają osoby ze spektrum. Warto zgłębić ten temat zanim zaświecimy na niebiesko(kolor autyzmu).

            Autyzm dawniej nazywany był chorobą, natomiast aktualnie jest opisywany jako zaburzenie rozwoju (które obejmuje różne obszary rozwojowe z zakresu porozumiewania się, sfery emocjonalno-społecznej, umiejętności poznawczych, zainteresowań, form aktywności, relacji z osobami dorosłymi oraz rówieśnikami, umiejętności motorycznych) lub inny wzorzec funkcjonowania mózgu. Spektrum autyzmu może dotyczyć osoby z w normie intelektualnej, ale również z niepełnosprawnością intelektualną w każdym stopniu. 

            Objawy spektrum autyzmu są różnorodne, do typowych należy opóźniony rozwój mowy lub brak mowy, występowanie echolalii. U osób ze spektrum występują trudności w zakresie kontaktu wzrokowego, utrzymania wspólnego pola uwagi, wykorzystywania mowy do procesu komunikowania się z otoczeniem, brak przejawiania intencji komunikacyjnej. Część osób ze spektrum autyzmu nie rozumie komunikatów niewerbalnych, nie potrafi odczytywać metafor, mowa rozumiana jest w sposób dosłowny. Trudności występują w zakresie rozróżniania emocji oraz braku umiejętności odczytywania przekazów z mimiki twarzy. Zaburzenia obserwowane są również w obszarze nawiązywania kontaktów społecznych. Osoby ze spektrum autyzmu często prezentują sztywność zachowań i nie tolerują zmian. Zdarza się, że występują zaburzenia integracji sensorycznej, pojawiają się zachowania autostymulacyjne.

             

            Przyczyny autyzmu nie są w pełni poznane, natomiast nie ulega wątpliwości, że duże znaczenie mają predyspozycje genetyczne. Jednocześnie obecność w genotypie mutacji genów charakterystycznych dla autyzmu nie oznacza, że cechy autystyczne na pewno się rozwiną. Prawdopodobnie wystąpieniu autystycznych wzorców zachowań sprzyjają również czynniki środowiskowe, takie jak problemy metaboliczne, okołoporodowe uszkodzenia układu nerwowego lub wysoki wiek rodziców.


            Jak zatem pomóc uczniowi ze spektrum autyzmu w szkole?

            Pomocne działania to nie wprowadzanie zbyt częstych zmian w planie lekcji, wcześniejsze uprzedzanie o zastępstwach i odwołanych zajęciach. Ustalenie stałych zasad panujących w szkole oraz egzekwowanie ich. W możliwie dostępny sposób zminimalizowanie dystraktorów napływających z otoczenia, które mogą wpływać rozpraszająco. Bazowanie na wzmocnieniach, systemie motywacyjnym. Zastosowanie zasady stopniowania trudności, przedstawianie materiału w sposób graficzny. Stosowanie prostych, jasnych komunikatów, wyodrębnienie najważniejszych treści. Przekierowanie uwagi w sytuacjach trudnych. Wykorzystywanie analogii. Nauka emocji oraz rozumienia zachowań społecznych. 

             

            Pamiętajmy, że autyzm nie jest chorobą, więc jego leczenie nie jest możliwe. Osoby autystyczne można jednak wspierać i ułatwiać im funkcjonowanie w społeczeństwie.

            03.04. nasza szkoła również przyłącza się do akcji poszerzania świadomości na temat spektrum autyzmu. Dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom, nauczycielom, specjalistom za aktywny udział we wszystkich proponowanych wydarzeniach! 

            Anna Zając - pedagog specjalny

            Artemi Skalińska - psycholog szkolny

            Kinga Mirowska - pedagog szkolny
             

          • Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

          • Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Uczniowie klasy 1c uczestniczyli w warsztatach sensorycznych. Poznawali świat poprzez zmysł wzroku, słuchu, smaku, dotyku i węchu. Dzięki uczestnictwu w tym wydarzeniu uczniowie dowiedzieli się czym jest autyzm a poprzez udział w doświadczeniach sensorycznych przenieśli się do świata autyzmu i poczuli, jak poszczególne zmysły zniekształcają odbiór rzeczywistości.

            Klasa 1b również włączyła się obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu uczestnicząc w warsztatach sensorycznych. Uczniowie poprzez zabawy związane ze zmysłami mogli sami doświadczyć z jakimi trudnościami borykają się każdego dnia osoby ze spektrum autyzmu.

          • Świąteczny kogel-mogel, czyli Wielkanoc po krakowsku.

          • Uczniowie klasy 1b i 1c wybrali się na wycieczkę do Muzeum Krakowa w Pałacu Krzysztofory. Zwiedzili przepiękne sale muzealne oraz wzięli udział w ciekawych warsztatach „ Świąteczny kogel - mogel, czyli Wielkanoc po krakowsku”. W trakcie zajęć poznali zwyczaje i obrzędy związane ze Świętami Wielkanocnymi. Dowiedzieli się, czym jest Rękawka, odpust Emaus oraz pucheroki. Uczniowie malowali też drewniane jaja. Wycieczkę zakończyliśmy wysłuchaniem hejnału z Wieży Mariackiej, spacerem po Rynku, ulicą Grodzką, aż pod Wawel. 

          • Palmy wielkanocne

          • W ostatni piątek w klasie 3b odbyły się warsztaty wielkanocne. Tym razem robiliśmy palmę wielkanocną. Wykonywaliśmy ją pod czujnym okiem i z pomocą Mamy Karola. Nauczyła nas jak zrobić piękne kwiaty z bibuły i połączyć odpowiednio wszystkie elementy. Jesteśmy gotowi na Niedzielę Palmową , a niektórzy postanowili oddać swoje palmy na konkurs. Święta nadchodzą wielkimi krokami.

          • Klasa 3b w kosmosie!

          • 28 kwietnia uczniowie klasy 3b odwiedzili  Kosmopark. W tym wyjątkowym miejscu mogli przenieść się na odległe planety. Na początku dawka wiadomości o pierwszych lotach w kosmos. Następnie oglądali filmiki jak przebiega życie w rakiecie. Potem chętni próbowali czy zaliczą kurs zanim wsiądą do  rakiety na symulatorach. Mogli też sprawdzić  swoją wagę, czy  usłyszeć swój głos na różnych planetach. Kto wie , może kiedyś te loty staną się dla nich realne?:)

            Po powrocie do szkoły konstruowali rakiety i latające spodki z kosmitami.

          • Klasy pierwsze w Cinema City

          • Klasy pierwsze w Cinema City.W marcu klasa 1a, 1b i 1c w ramach integracji i wzmacniania więzi koleżeńskiej  - wybrały się do Cinema City na seans „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Skorpiona”. Film oparty na podstawie bestselerowej serii książek dla dzieci Martina Widmarka dostarczył wiele wrażeń i emocji oraz zachęcił do czytania kolejnych przygód młodych detektywów.

          • Klasa 1a w Żywej Pracowni

          • Zbliża się Wielkanoc, a więc to najwyższa pora, by rozpocząć przedświąteczne przygotowania. Uczniowie klasy 1a zazęli je od warsztatów z wyplatania niezbędnych na te święta koszyczków. Zajęcia odbyły się w Żywej Pracowni - niezwykłym i inspirującym miejscu, które od wejścia zachwyciło pierwszoklasistów niesamowitą atmosferą. 

            Zajęcia prowadził Pan Adam, który pokazał nam różne rodzaje naturalnych materiałów z których można wyplatać koszyki oraz opowiedział o sposobach wyplatania. Następnie krok po kroku wyjaśnił jak należy wyplatać koszyczek i przystąpiliśmy do pracy. Pan Adam oraz obecne z nami mamy służyły nam pomocą i wsparciem - za co bardzo dziękujemy. Stworzenie koszyczka z wikliny okazało się całkiem prostym zadaniem. Wymagało dużo cierpliwości i uważności, ale poradziliśmy sobie naprawdę świetnie! Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś wrócimy do pracowni. :)

          • Dzień Książki dla Dzieci

          • W niedzielę 02.04 przypada 218 rocznica urodzin Hansa Christiana Andersena, a wraz z nią święto najmłodszych czytelników – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – obchodzone nieprzerwanie od 1967. Tegoroczne wydarzenie zostało objęte patronatem literackim Grecji. Przewodzi mu hasło zaczerpnięte z wiersza Vangelisa Iliopoulosa „Jestem książką, przeczytaj mnie”.

            Często mówi się o tym, że książki dla dzieci muszą staczać nierówną walkę z innymi, multimedialnymi formami rozrywki. Czy jest aż tak źle? Raport o stanie czytelnictwa Biblioteki Narodowej z 2022 r. wykazał, że odsetek Polaków sięgających po książki powoli powraca do normy sprzed pandemii i obecnie wynosi 38%. Wśród pozytywów warto zaznaczyć, że czytający rodzice stanowią duży odsetek tej grupy. Statystyki wykazały też, że osoby posiadające dzieci w wieku przedszkolnym (4-6 lat) częściej powiększają swoje księgozbiory.

            Co możemy zrobić, by miłośników książek było coraz więcej? Czytajmy dzieciom!

            Nie sposób zliczyć badań pokazujących, że oswajanie maluchów z książkami stanowi odpowiedź na wiele cywilizacyjnych problemów. Aby wychować małego czytelnika, wcale nie trzeba wiele. Wystarczy drobnymi krokami włączać czytanie do codziennej rutyny, a po jakimś czasie pociechy same będą domagały się sięgania po książeczki.

            Kilka konkretnych strategii oraz wskazówek, jak znaleźć czas na czytanie dzieciom nawet w najbardziej zabieganej codzienności, można znaleźć w artykule „Zaszczep pociechom miłość do książek”.